Tuesday, October 25

muffin simple dan mudah

Purrfec Muffin Mix

Assalamualaikum semua..dah lame saya xupdate blog kan.. Ok harinie nk update pasal muffin yg saya buat semlm..nyummm3..sedappp!!hehe..sejak-sejak cuty sem nie bukan cuty sem nie je yg lepas-lepas pun rajin jugak masak-masak nieh xp sem nie paling rajin..hehe..mungkin sebab sya suka makan sebab tulah saya suka masak..bile dpt makan rasa puas hati giler kan..btul x??..sebab tu badan saya mcm datin comel gemok!hehe…skunk nie kene la rajin-rajin ke dapur nanty nk kawin xdela kekok kan..hehe..meh cube resepi saya.. =)

Ok cerita pasal resepi nie..saya beli tepung muffin yg dah siap ade jual kt kedai means kite bancuh je..sape-sape yg duduk dekat eypoh boleh la beli dekat kedai intrico kt canning garden dekat dgn bsn tu..dekat situ murah n banyak brg kek ken k wt tiramisu ke boleh la beli whipping cream kt situ n another kedai dekat the store kt pekan ipoh deret dgn pizza sebelah kedai org jual piala tu..salu saya buat biskut ke kek ke memang beli kt situ..ok kt sini saya bg korg 2resepi menggunakan tepung yg sama..harga tepung muffin yg ade roselle cream or blueberry or whatever la kan RM8.50 murah kan??boleh buat 20cups muffin..and kal yg xde cream tu dlm RM5.00 kal xsilap saya..kal yg cerdik beli yg xde cream balik mase nk wat bubuh la jem ke ape..bijak kan??hehe..
Ok mls nk membebel banyak-banyak kite tros cite 2resepi tu..

RESEPI 1
Ramuan kering
500g purrfec muffin cream
Ramuan Basah
3biji telur (dipukul)
200g mentega dicairkan
250g susu dutchlady full cream (1kotak kecil) or jus buah-buahan or air
1sudu esen vanilla or perisa pilihan anda


Cara-cara membuatnya:
1.     Gaulkan ramuan basah sehingga sebati
2.    Masukkan ramuan kering kedlm ramuan basah dan gaulkan sehingga sebati
3.    Bakar didlm acuan muffin bersuhu 200c dlm 15 hingga 20 minit
4.    Masa letakkan ramuan yg dah siap bolehla letakkan jem strawberry ke buat satu lapisan yg pertama lepas tu tutup balik dgn ramuan tu xdela rasa kosong je kan??hehe

RESEPI2
Ramuan kering
500g purrfec muffin mix
Ramuan basah
300g roselle cream or pape cream
2biji telur (dipukul)
125-200g mentega (dicairkan)
Cara-cara membuatnya:
1.     Gaulkan semua ramuan basah sehingga sebati
2.    Masukkan ramuan kering dan gaulkan sehingga sebati
3.    Bakar didlm acuan muffin bersuhu 200c dlm 15-20minit












NOTE:
Purffec muffin mix nie boleh dicampurkan dgn epal ke pisang ke,oren ke cip coklat ke,walnut ke bg nmpak lg menarik.kal nk letak bijiran or oat ke kene rendam dgn susu terlebih dahulu supaya muffin jadi lembut
Jika muffin tak sempat nk bakar kesemuanya simpan dlm peti sejuk.keluarkan bila nk dibakar semula..

Boleh juga letakkan ising ka tats muffin..saya xletak sebab ising xde..hehe jika nk tau mcm mne muffin masak cucuk dgn lidi jika lidi itu basah bermakna xmasak lagi kal kering da mask..

Selamat mencuba
Resepi saya ^_^

p/s:jika ade sebarang pertanyaan sila berikan comen anda =)

No comments:

Post a Comment